Onderwijs & onderzoek
Kennisinnovatie Onderwijs & Onderzoek
Onderwijs
Bij de NVBT staat onderwijs hoog op onze agenda. Een van de speerpunten van kennisinnovatie onderwijs is het verkleinen van de kloof tussen onderwijs en werkveld. Dit vereist een nauwe samenwerking.
Zo zijn we onder andere opzoek naar antwoorden op de volgende vragen:
- Hoe kunnen we de afstudeerscripties beter afstemmen op de vraag van het werkveld?
- Hoe kunnen we studenten vroegtijdig betrekken bij het werkveld?
Wil je meer informatie of heb je suggesties of ideeën?
Mail dan naar kennisinnovator.
Onderzoek
Goed gefundeerd wetenschappelijk onderzoek is erg belangrijk voor onze professionalisering, profilering en het voortbestaan van ons beroep van beeldend therapeut. Zo benadrukte het Zorginstituut Nederland in 2015 al, dat nadere evidentie voor de onderbouwing van vermeende effectiviteit van vaktherapie nodig is. Meer evidentie omtrent effectiviteit zal mogelijk leiden tot relevante (meer)waarde ten opzichte van behandeling zonder vaktherapie. Hierdoor kan vaktherapie in de Zorgverzekeringswet worden behouden. Vanuit de NVBT wordt er daarom gepleit voor meer wetenschappelijk onderzoek.
Het doen van wetenschappelijk onderzoek kan grootschalig en tijdrovende klus zijn, indien je dit alleen zou doen. Echter iedere vaktherapeut zijn steentje bijdragen. Zo kun je bijvoorbeeld data verzamelen voor een grootschalig onderzoek of je aansluiten bij een schrijfgroep. Het delen van jouw kennis in een product of module is namelijk een goede eerste stap naar meer evidence-based werken.
Het doen van wetenschappelijk onderzoek is een grootschalig en tijdrovende onderneming. Toch kan iedere vaktherapeut zijn steentje bijdragen. Zo kan je bijvoorbeeld data verzamelen voor een grootschalig onderzoek of je aansluiten bij een schrijfgroep. Het delen van je kennis in een product of module kan namelijk een goede eerste stap zijn naar meer evidence-based werken.
Naast ons pleidooi voor meer gedegen wetenschappelijk onderzoek wil de NVBT al het onderzoek dat reeds gedaan is naar de werking van beeldende therapie verzamelen in de onderzoeksagenda en de databank.
Een onderzoeksagenda moet meer overzicht bieden in:
- wat er reeds is onderzocht inzake beeldende therapie,
- wat er momenteel onderzocht wordt en
- waar vraag naar is.
Je kunt hier bijvoorbeeld ook denken aan alle HBO scripties en hun aanbevelingen, de eisen ZorgverzekeringsWet, bestaansrecht beeldende therapie en het Beroepscompetentieprofiel Beeldende Therapie.
Navigatie
Actueel bij de NVBT
-
Verlenging Cao Gehandicaptenzorg 2021-2024 definitief
06 september 2023 -
Psychosociale basiskennis (PSBK)
30 augustus 2023 -
Nieuw: Handreiking ‘Zorgvuldig verstrekken van persoonsgegevens aan gemeenten..
07 augustus 2023
Agenda
-
14 sep.
ArVT in de praktijk 2023 begeleide casuïstiek besprekingen en vaktherapeutische werkvormen
-
-
29 sep.
Tekenbewegingsmethode - TBM - TRAUMA AANRAKEN - vrijdag 29 of zaterdag 30 september 2023
-
-
30 sep.
NVV-AG - Zingeving in de laatste levensfase
-
-
01 okt.
Praktijk Coloriet: Ontdek| Ervaar| Onderzoek Introductie van werken met inspiratie kaarten voor therapeut en coach.
-
-
01 okt.
Tekenbewegingsmethode - TBM - TRAUMA AANRAKEN - vanwege grote belangstelling extra studiedag zondag 1 oktober 2023
-