Actueel
-
12 september 2019Subsidie voor onderzoek naar schematherapieWerk jij in een klinische setting en wil je (kleinschalig) onderzoek doen naar schematherapie? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor subsidie. De Vereniging voor Schematherapie (VSt) stelt vanaf 2019 elk jaar een bedrag van €10.000,- beschikbaar voor subsidie aan professionals die binnen de geestelijke gezondheidszorg...
-
10 september 2019Forensische leerlijn beschikbaarIn 2017 is het Expertisecentrum Forensische Psychiatrie (EFP) in samenwerking met GGZ Ecademy en forensische zorgprofessionals begonnen met de ontwikkeling van een forensische leerlijn. Doelstelling is het bevorderen van de deskundigheid en het vakmanschap van professionals in het forensische zorgveld. Deze leerlijn...
-
10 september 2019Register Vaktherapie: nieuwe regels, nieuwe huisstijl, nieuwe website en nieuw eigen dossierVanaf september 2019 is de nieuwe website voor het Register Vaktherapie en het nieuwe elektronische dossier (PE-online) toegankelijk. Ook is de huisstijl van het Register Vaktherapie aangepast. Per 1 juli 2019 gelden er bovendien nieuwe regels voor geregistreerde vaktherapeuten. Een van de veranderingen is dat de senior registratie is...
-
10 september 2019NJI presenteert visie op effectieve jeugdhulpKinderen, jongeren en ouders moeten wanner nodig passende en werkende hulp krijgen. Gemeenten, jeugdhulporganisaties en jeugdprofessionals moeten hier samen voor zorgen. Deze gezamenlijke verantwoordelijkheid veronderstelt dat gemeenten en jeugdhulporganisaties met elkaar in gesprek gaan over de toepassing van bewezen effectieve...
-
28 augustus 2019Nieuwe cao ggz: de belangrijkste resultaten op een rijtjeFBZ voert de cao-onderhandelingen namens ons als FVB en de 7 aangesloten beroepsverenigingen. FBZ heeft samen met FNV, CNV en NU’91 een onderhandelaarsakkoord bereikt met GGZ Nederland over een nieuwe cao ggz die loopt van 1 juni 2019 tot 1 december 2021. Omdat de oude cao per 1 juni 2019 afliep, zijn de cao-partijen in...
-
19 augustus 2019Vaktherapie krijgt meer aandacht in de kwaliteitsstandaarden ggzIn het kader van kwaliteitsontwikkeling in de ggz zijn verschillende zorgstandaarden en generieke modules ontwikkeld. Hiervoor wordt op dit moment gewerkt aan de implementatieplannen. In samenwerking met MIND hebben we als FVB een aantal aanvullingen ingediend voor de 30 kwaliteitsstandaarden. Deze zijn inmiddels overgenomen. Het gaat hierbij...
-
12 augustus 2019Artikel uitgelicht: Het project ‘Doen en Meten’ over Patient Reported Outcome Measures (PROMs) voor psychomotorische therapieDe redactie van het Tijdschrift voor vaktherapie wil graag het artikel ‘Het project ‘Doen en Meten’’ van Albertine de Haan, Mia Scheffers, Janet Moeijes en Jooske van Busschbach onder de aandacht brengen. Het project ‘Doen en Meten’ is opgezet door het lectoraat Bewegen, gezondheid en welzijn van...
-
18 juli 2019FVB in gesprek met FNV Zelfstandigen en FNV Zorg&Welzijn over de jeugdhulpOp 12 juli 2019 hebben Terenja Dors (bestuurslid FVB, portefeuille belangenbehartiging) en Bob Spijker (FVB-JET) een gesprek gehad met de vakbonden FNV Zelfstandigen en FNV Zorg&Welzijn/Jeugdzorg over de problemen binnen de jeugdhulp die ook vaktherapeuten raken. In eerste instantie was het doel om bij FNV Zelfstandigen aandacht te...
-
18 juli 2019Zorginstituut Nederland neemt Generieke module Vaktherapie op in Register KwaliteitsstandaardenHet Zorginstituut Nederland neemt 30 kwaliteitsstandaarden voor de geestelijke gezondheidszorg op in het Register, waaronder de Generieke module Vaktherapie. Een belangrijke mijlpaal omdat dit register in Nederland geldt als dé centrale plek voor informatie over kwaliteit van zorg. Akwa GGZ bood namens patiënten,...
-
18 juli 2019Onderzoeksonderwijs verduurzamen op het gebied van vaktherapieHet ministerie van OCW heeft onlangs een project gehonoreerd waardoor we het onderzoeksonderwijs op het gebied van vaktherapie binnen het bachelorniveau verder kunnen verduurzamen. Het doel van het project is om dit onderzoeksonderwijs open en online te delen, de kwaliteit hiervan te borgen en ontbrekend leermateriaal te ontwikkelen. Dit zal...